قفل تخمیر ساده

blowofftubingساخت و نصب صحیح قفل تخمیر

قفل تخمیر یک وسیله یا به عبارت بهتر یک روش ساده برای خروج گاز کربنیک تولیدی در مخرن تخمیر است.سازوکاری ابتدایی که به ما این امکان را میدهد تخمیر الکلی را به صورت بی هوازی انجام دهیم .(برای آشنایی با اصول و مبانی تخمیر به این صفحه مراجعه کنید).معمولاً از قفل تخمیر ساده برای شروع تخمیر اولیه که شدت تخمیر زیاد است و گاز و کف زیادی تولید میشود استفاده میکنیم چون قفل هوای کوچک توانایی انتقال کف تخمیر به بیرون از مخزن را ندارد.

بسته به اینکه بخواهید برای مخزن تخمیر دهانه تنگ مانند شیشه های 20 لیتری یا دبه های آب سردکن ،قفل تخمیر نصب کنید یا برای مخزن تخمیر دهانه گشاد،می توانید طرح های مختلفی پیاده کنید.در زیر ابتدا به چند حالت و طرح کلی اشاره می کنیم و سپس طریقه ی نصب یک طرح را شرح میدهیم.حتماً به نکات انتهای این صفحه هم توجه نمائید.

 

fermentation-carboy

  •  برای مخازن دهانه تنگ ساده ترین طرح این است که یک شلنگ با قطری به اندازه ی قطر خارجی دهانه ی مخزن انتخاب کرده و مستقیماً با فشار سر آن را درون دهانۀ مخزن فرو کنید که محکم و آببندی میشود و نیاز به تمهید دیگری نخواهد بود.سر دیگر شلنگ را هم در بطری یا ظرف آب قرار خواهید داد.استفاده از شلنگهای کلفت تر برای برخی آبجوها که کف تخمیر زیادی دارند یا مخزن بیش از حد پر شده است ضروری است.
  • حالت دیگر این میتواند باشد که شما می خواهید از یک شلنگ با قطر کمتر از دهانۀ مخزن استفاده کنید.در این صورت باید درپوش لاستیکی مناسب یا چوب پنبه ی مخزن را به اندازه ی قطر داخلی شلنگ سوراخ نموده و سر شلنگ را یا مستقیماً درون آن فرو و محکم کنید یا ابتدا یک تکه لولۀ غیرمنعطف مناسب هم قطر شلنگ را درون سوراخ درپوش محکم و آببندی نموده و بعد سر شلنگ را به این لوله متصل کنید.در این حالت این امکان را خواهید داشت که هرموقع خواستید شلنگ را جدا کرده و به جایش مثلاً از قفل هوای کوچک استفاده کنید بدون اینکه لازم باشد کل درپوش مخزن برداشته شود.
  • برای مخازن دهانه گشاد هم به همین ترتیب هم میتوانید یک سوراخ روی درب مخزن به قطر داخلی شلنگ ایجاد نموده و شلنگ را مستقیماً با فشار در آن محکم کنید یا اینکه از یک لوله ی رابط استفاده نمایید یا شلنگ را درون یک چوب پنبه یا درپوش لاستیکی کوچک فرو کرده و این چوب پنبه را درون سوراخ درب مخزن فرو کنید.

توجه کنید که در هرحال باید مراقب باشید که طوری سوراخ کاری کنید که لازم نباشد از چسب برای آببندی کردن اطراف سوراخ استفاده نماید.یک راهکار ساده این است که سوراخ را کوچکتر از هدف ایجاد کنید و بعد با یک تکه سمبادۀ لوله شده به تدریج آن را گشاد کنید تا شلنگ یا لوله با زور داخلش محکم شود.درصورتی که لازم شد از چسب استفاده کنید فقط از بیرون سوراخ چسبکاری کنید.همیشه باید این مطلب را درنظر بگیرید                                                      که آبجو با قفل تخمیر تماس پیدا میکند و لذا نباید از موادی که ممکن است از خود چیزی به                                             آبجو پس بدهند استفاده نمایید.

مواد و وسایل لازم برای ساخت قفل تخمیر

  • لوله یا شلنگ پلاستیکی شفاف مخصوص آب (فود گرید)به قطر حداقل 1 سانتیمتر و طول حداکثر1 متر
  • بطری آب 4 لیتری شفاف یا هر ظرف مشابه دیگر
  • یک تکه لوله به طول 6 یا 7 سانتیمتر و غیر منعطف(پلاستیک سخت،استیل،مس حتی شیشه) به قطر 1 سانتیمتر.مثلاً پوستۀ یک سرنگ 2.5 سی سی (برای شلنگ به قطر 1 سانتیمتر) یا هر سایز مناسب با قطر شلنگ انتخابی(اختیاری)
  • درپوش لاستیکی یا چوب پنبه گوه ای شکل با قطر مناسب دهانۀ مخزن تخمیر برای فرو کردن سر لولۀ قفل تخمیر (اختیاری)
  • ابزار سوراخ کردن مانند دریل یا سیم مفتول کلفت و اجاق گاز
  • چسب سیلیکون (درصورت نیاز برای آببندی محل اتصال لوله به درپوش لاستیکی)

شرح کار fermentation lock

  • ابتدا درب بطری آب و درپوش لاستیکی را با دریل و سرمتۀ مناسب یا با استفاده از سیم داغ سوراخ کنید.توجه کنید که سوراخ درب بطری آب لازم نیست دقیق باشد بلکه باید کمی گشادتر از قطر شلنگ باشد تا گاز به راحتی از آن خارج شود.ولی سوراخ درپوش مخزن را باید با دقت و با قطری کوچکتر از قطر شلنگ ایجاد کنید تا لوله یا سر شلنگ با زور داخل آن رفته و بدون نیاز به چسب آببندی شود.
  • هرچند این امکان را دارید که سر شلنگ را مستقیماً وارد درپوش مخزن کنید ولی استفاده از یک تکه لوله ی کوچک همقطر شلنگ برای راحتی کار و همچنین آببندی بهتر ایده ی خوبی است.این لوله هم مانند سایر وسایل از هرجنس فودگریدی میتواند باشد.اگر قطر هردو یکی باشد هم راحتتر نصب و جدا میشود و هم نشتی گاز نخواهد داشت.در اینجا ما از پوستۀ یک سرنگ استفاده کرده ایم که مانند شلنگ قطرش 10 میلیمتر است که کمترین قطر مجاز برای قفل تخمیر است.سرو ته آن را بریده و با فشار وارد سوراخ درپوش کنید.تا اندازه ای فرو رود که سرش یک سانتیمتر پایینتر از لبۀ درپوش یا چوب پنبه قرار گیرد کافی است.این کار برای این است که اگر درپوش مخزن از جنس فودگرید نیست،احتمال تماس کف تخمیر با آن کمتر شود و کف تخمیر پیش از رسیدن به درپوش از طریق لوله خارج گردد.اگر جنس درپوشتان فودگرید است که هیچ و فقط کافی است لوله در سوراخ محکم شود.
  • شلنگ شفاف را به طول مناسب برش دهید به طوری که پیچ و تاب نخورد و مانند تصویر، مستقیم تا انتهای ظرف آب فرو رود.(در اینجا طول شلنگ استفاده شده 75 سانتیمتر است).یک سرش را به لولۀ روی درپوش مخزن (یا اگر لوله استفاده نکرده اید در سوراخ درپوش) محکم کرده و سر دیگرش را از سوراخ درب بطری آب رد کنید.
  • بطری آب را تا جایی از آب استریل پر کنید که سر شلنگ حدود 5 سانتیمتر زیر سطح آب قرار بگیرد.توجه کنید که اگر سوراخ درب این بطری گشاد نیست و گاز از آن نمیتواند خارج شود،پس باید درب بطری را شل ببندید.توجه کنید که بطری یا ظرف آب پایینتر از کف مخزن تخمیر قرار نگیرد.

قفل تخمیر مخزن شما آماده است!

توضیحات و نکات تکمیلی

نکات بسیار مهمی که در راه اندازی قفل تخمیر حتماً باید مدنظر قرار گیرند عبارتند از:

1- درب مخزن تخمیر حتماً باید محکم و هوابندی بوده و هیچ منفذی به غیر از لولۀ قفل تخمیر برای خروج گاز وجود نداشته باشد تا قفل تخمیر کار کند.برای اطمینان ابتدا مخزن را کمی از آب پر کرده و دربش را محکم کنید سپس آنرا سروته نموده و تکان دهید.اگر کوچکترین قطرات آب هم به بیرون نشت کرد به این معنی است که مخزن آببندی نیست و قفل تخمیر کار نخواهد کرد.همچنین پس از نصب قفل تخمیر با کمترین فشار انگشت روی بدنه یا درب مخزن ،قفل تخمیر باید حباب بزند اگر نمیزند باز به این معنی میتواند باشد که مخزن آببندی نیست.

2- قطر لولۀ قفل تخمیر باید بین 1 تا 5 سانتیمتر باشد.قطر کمتر از 1 سانتیمتر برای قفل تخمیر کارایی ندارد و درواقع هرچه قطرش بیشتر باشد بهتر است چراکه گاز و کف تخمیر راحتتر خارج میشود مخصوصاً برای حجمهای بالاتر از 20 لیتر.درضمن سوراخ درب مخزن هم باید همین قطر را داشته باشد.به عبارت دیگر کلاً مجرای خروجی گاز و کف از مخزن نباید قطری کمتر از 1 سانتیمتر داشته باشد.

3- طول لولۀ قفل تخمیر باید متناسب با ارتفاع مخزن باشد.طول این لوله نباید اینقدر زیاد باشد که در مسیر پیچ و تاب بخورد بلکه فقط باید مستقیم از دهانه ی مخزن به ظرف آب کنار مخزن برسد.برای مخازن تا 60 لیتر ،حداکثر یک متر شلنگ کفایت میکند.

4- سر لولۀ قفل تخمیر نباید بیشتر از 3 یا 4 سانتیمتر درون دهانۀ مخزن فرو رود بلکه فقط کافی است در دهانه و یا روی درپوش مخزن محکم شود.(ما قرار است گاز را از مخزن خارج کنیم نه آبجو را!!)

5- ظرف آب باید در نزدیک مخزن و همسطح کف آن یا  بالاتر قرار گیرد.اگر این ظرف پایینتر از کف مخزن باشد احتمال سیفون شدن محتویات مخزن به بیرون وجود دارد.

6- سر دیگر لولۀ قفل تخمیر که درون ظرف آب قرار میگیرد نباید بیشتر از 5 سانتیمتر در آب فرو رود.برای ثابت کردن جایگاه لوله در ظرف میتوان از گیره یا وزنه یا هر سازوکار دیگر استفاده نمود.

HaDaL

26 ایده در مورد «قفل تخمیر ساده»

  1. با سلام به جناب afar0011
    دوست عزیز شما میتوانید برای اطمینان از صحت محاسبات خود از یکی از حسابگرهای آنلاین مانند این نمونه استفاده کنید. به نظر که محاسباتتان درست است. مخمر ناتینگهام می تواند به راحتی تا 1.080 را هم تخمیر کند ولی داستان اینجاست که اگر با افزایش مقدار عصاره بخواهید آبسنجی را افزایش دهید درنتیجه آبسنجی نهایی هم بالا می رود و شیرینی آبجو دلزننده میشود اگر بخواهید با افزودن شکر بیشتر به آبسنجی اولیه بالا برسید از آبجو فاصله گرفته و به آب الکل نزدیک میشوید.
    12-چرا آبجو نمیتواند مانند شراب الکل بالا داشته باشد؟چرا نمیتوانیم آبجوی پرالکل بسازیم؟

  2. با سلام به جناب afar0011
    لطفاً سعی کنید در صفحه ای که مربوط به موضوع کامنت تان است کامنت بگذارید مثلاً این پرسش شما جایش در صفحۀ آبجو با عصارۀ مالت است. اما پاسخ بخش اول پرسشتان این است که بهتر است شکر را در 15 دقیقۀ انتهای پخت اضافه کنید چراکه هرچه آبسنجی حریره در طول زمان پخت پایینتر باشد بهتر است هم از لحاظ ایزومراسیون اسیدهای رازک هم کمتر کاراملیزه شدن قندهای قابل تخمیر و تبدیلشان به غیرقابل تخمیر و هم کمتر تیره شدن رنگ حریره ناشی از کاراملیزه شدن.

  3. با سلام به جناب کلانتر
    از بابت تأخیر در پاسخگویی خیلی عذر می خواهم. همانطور که در صفحۀ آسیب شناسی آبجو در این مورد توضیح داده ایم تخمیر شدید یا اولیه اگر در دمای بالا انجام شود کیفیت عطر و طعمی پایین می آید مخصوصاً اگر از مخمر آبجو استفاده نشده باشد. نگهداری آبجو پس از رسیدن به آبسنجی نهایی در دمای نزدیک صفر درجه برای یکی دو هفته، یکی دو روز قبل از بطری کردن در دمای 18 تا 22 درجه و بطری کردن میتواند اوضاع را بهتر کند.

  4. با سلام
    عذر خواهی مرا بپذیرید. با مطالعه مقالات شما پاسخ سوالات ب و ج را یافتم.

  5. درود به جناب هدل محترم

    الف . لطفا در صورت امکان در مورد نحوه شکر زنی به حریره در ابجو با عصاره مالت – حداکثر 30% – توضیح بفرمایید. در چه بازه زمانی ا ز 1 ساعت زمان پخت اضافه شود بهتر است؟
    ب . دو نوع رازک پالت بدستم رسیده. اولی bravo رنگش سبز سیر و بوی کمتری دارد. دومی cascade سبز روشن و دارای بوی قوی میباشد. برای من که اماتور هستم، از چه شاخص هایی میتوانم برای تشخیص رازک تازه و کهنه استفاده کنم.
    ج . انها را بابد در یخچال نگهداری کنم یا فریزر

  6. با سلام مجدد خدمت استاد محترم
    جناب هدل:
    احتراما بر اساس راهنمایی های شما، اولین ابجوی من در مرحله شیشه کردن است. میخواهم با استفاده از تجربه اولیه، دومین ابجوی خودم رو تولید کنم. لذا یک مخمر ابجوی اکتیو + رازک مناسب تهیه نموده و محاسبات را بر اساس مقالات شما در اکسل انجام داده ام که متاسفانه نتوانستم برای شما ایمیل کنم. ( شاید فرمول بندی ان بدرد دوستان دیگر بخورد ) که بشرح ذیل است:

    مفروضات
    مخمر: Lallemand Dry Yeast – Nottingham Ale ( 11 g ) ( highly flocculant … )
    حجم دیگ پخت 16 Lit
    پتانسیل استخراج پودر عصاره مالت ایرانی 344 pkl
    حجم آب اولیه در دیگ 13 lit
    FG= 1/3 OG
    حجم آب پس از افزودن عصاره 14.28 Lit
    حجم آب پس از جوشیدن 11.9952 Lit
    درصد تبخیر آب در تهران 16%
    مدت زمان پخت 1.15 hr
    نسبت شکر / عسل به حجم حریره 20%
    درصد الکل مورد انتظار 6 %
    IBU 20
    نوع رازک Bravo Pellet Hops – α = 14% – 17% که بر اساس اطلاعات فروشنده میباشد
    محاسباتی α = 12%

    وزن عصاره
    OG= ( ABV + 87.25 ) / 87.25 =
    1.069 =87.25/ ( 6 + 87.25 )
    توصیه استاد 1.061
    OGP = 61
    20% شکر + 80% عصاره:
    W= ( OGP x V ) / PKL
    وزن شکر W1= 0.425 kg تصور تصور میکنم که شکر باید در نیم ساعت آخر پخت اضافه شود
    وزن عصاره W2= 1.702 kg

    مقدار رازک
    PBG= [( OG-1 )x( V2/V1)]+1
    = 1.05124
    BG= ( OG+PBG )/2
    = 1.05612
    U%= 0.234 × 1.10= 0.257
    W= ( V x IBU) / ( AA% x U% x 1000)
    = 7.766899767
    که 15 دقیقه پس از شروع پخت به حریره اضافه میشود

    مقدار مخمر
    SG= 1.060 V= 12 lit
    PR : 1.044-1.060= 0.7
    PR : 1.060-1.08 = 0.9
    PR= 0.75
    Cn= ( PR x P ) x V
    = 135 میلیارد سلول
    Yeast amount= ( Cn / D ) / Viability, D=15
    = 9 gr

    استاد محترم،لطفا نظر خود را در مورد این مقادیر بیان بفرمایید تا در صورت تایید شما، دست بکار شوم.
    ایا با این مخمر ابجو ، ابسنجی بالاتر از 1.06 توصیه میشود یا خیر؟

  7. سلام و عرض ادب خدمت دوست گرانقدر و گرامی
    سپاس از روشنگری تان، آنطور که بنده از کامنت ها متوجه شدم فروشگاه مخزن شیشه ای احتمالا امکان ارسال به شهرستان را هم دارد
    ممنون میشم جهت کسب اطلاعات دقیق تر و سفارش مخزن با توجه به اینکه ساکن تهران نیستم ، لطف نموده و شماره تماس فروشنده را برای بنده هم ارسال فرمایید
    ایمیل بنده golestani33@yahoo.com
    با مهر – گلستانی

  8. سلام و عرض خسته نباشید به مدیر محترم
    جناب سوال من این بود که بنده در ساعات اولیه تخمیر بر دمای محیط کنترل نداشته و متاسفانه دما به 25..28 رسید م تخمیر بعد از 5 ساعت اول شروع شد و با کف و جوش زیاد و کف از قفل هوای ساده خارج شد و بعد از طی 10 ساعت تخمیر متوقف و حبابهای ریز در هر 30 ثانیه خروج می شود.در ضمن من تمام اصول ضد عفونی رو تا جایی که تونستم رعایت کردم و مخمر هم 40 دقیقه قبل گذاشتم و با کف زیاد به حریر اضافه کردم.سوال بنده این است که الان روی دما محیط کنترل دارم بعد از 24 ساعت و ساعات قبلی مشکلی ایجاد خواهد کرد که کنترلی نداشتم و دما به درجه 25..28 رسیده و تخمیر زود انجام شده و متوقف شده؟ایا با طعم و مزه بدی مواجع میشوم؟

  9. با سلام مجدد به afar0011
    باید صبر کنید تخمیر اولیه تمام شود و آبجو به آبسنجی نهایی خود برسد بعد به مرحلۀ تخمیر ثانویه بروید که می تواند در دمای صفر در جه هم باشد تا آبجو سریعتر و بهتر صاف شود.

  10. با سلام به جناب afar0011
    خیر قربان هرچه وزن عصاره را بیشتر کنید به همان نسبت که قندهای قابل تخمیر بیشتر می شود قندهای غیر قابل تخمیر هم افزایش خواهد یافت و نتیجه ی کار شیرینی بیش از حد و دلزننده در کنار کمی الکل بیشتر خواهد بود که مطلوب نیست. شما با افزودن درجۀ تلخی آبجو می توانید شیرینی ناشی از آبسنجی های نهایی تا 1.030 را کمی متعادل کنید ولی بیشتر از آن را نه. با استفاده از راهکارهای توضیح داده شده با همین عصاره هم می توانید آبجوی قابل قبولی بسازید اما مشخصات عصاره ای که نوشته اید به نظر استاندارد و قابل استفاده است.
    ویرایش: معذرت می خواهم متوجه کل مواد جامد در مشخصات ارائه شده نشده بودم این مشخصات شبیه همان شربت مالتوز است که قبلاً درموردش توضیح داده ایم و جایگزین کامل عصاره نمی تواند باشد ولی به جای شکر می تواند مکمل خوبی برای افزایش تخمیرپذیری و روشن تر شدن رنگ آبجو باشد.

  11. درود به جناب هدل
    بعد از هم زدن مخلوط و بالا امدن مخمر جهت تبدیل مابقی قندها و فراهم اوردن دمای 22 درجه، این شرایط تا چند روز باید حفظ شود؟ ایا در ادامه مانند شرایط عادی باید 2 هفته با دمای 10 تا 15 درجه صبر کنم تا مخلوط را شیشه کنم؟

  12. با سلام مجدد خدمت استاد عزیز:
    من ali هستم.متشکرم از بذل توجه و محبت شما. هماطوری که دستور دادید انجام دادم و تخمیر مجدد قابل رویت از طریق قفل سه تکه شد. 2 سوال دارم:
    سوال 1)
    من با با استفاده از فرمول
    W= ( OGP x V) ÷ PKL
    و طی یک ازمایش در مقیاس کوچک توانستم PKL را برای پودر عصاره ای که در دست دارم بدست بیاورم. این عدد 344 بدست امد.
    با توجه به اینکه حضرتعالی در سوال قبلی بنده فرمودید که از پودر عصاره مالت ایرانی توقع همین حدود ابسنجی نهایی را دارید ( یعنی حدود 50% ابسنجی اولیه)، ایا بعنوان یک راهکار، برای ساخت ابجوی بعدی با استفاده از همین پودر، میتوان با افزایش وزن پودر نسبت به انچه که از فرمول بدست می اید (مثلا 20%)، به درصد الکل 6% رسید. یا اینکه کلا با این پودر و بدونه اضافه کردن افزودنی ( حداکثر 30 درصد شکر ) نمیتوان به این درصد الکل رسید. و بهتر است که این عصاره را کنار بزارم؟
    سوال 2)
    اخیرا عصاره مالت مایعی با مشخصات زیر را میتوانم خریداری کنم: total solids= 58 -62% (R.S.T.C- %brix solids)a PH(10% w/v)= 4+.5
    Acidity mg NaOH= 160-240
    Protein= 3.5%+
    1.1%
    Reducing suger as maltose= min 40%
    Colour= light
    نظر شما در مورد این عصاره چیست. خوب ست یا خیر.

  13. با سلام به جناب ali و خوش آمدید.
    اگر با عصارۀ مالت ایرانی آبجو درست کرده اید این آبسنجی نهایی طبیعی است و بیش از این تخمیر نخواهد شد مخمر هم نباید اضافه کنید چون کمکی که نمی کند هیچ مشگلات عطر و طعمی هم می تواند به وجود آورد.افزودن مخمر برای زمانی است که اصلاً تخمیر شروع نشده یا در نزدیکی آبسنجی اولیه متوقف یا کند شده و دلیل دیگری هم مثلاً مشکل دمایی در کار نبوده است. برای موقعیت شما اگر هنوز قند قابل تخمیر موجود باشد با همردن آبجو برای بالا آمدن مخمرها و افزایش دما تا 22 درجه می توان مشگل را حل کرد و نیاز به مخمر جدید نیست. برای اختلاف دمای مخلوط مخمر کافی است کمی صبر کنید تا دمای مخلوط پایین بیاید اگر بیش از نیم ساعت زمان لازم بود باید کمی حریره به مخلوط اضافه کنید و صبر کنید تا دما پایین بیاید.یکبار دیگر مطالب زیر را مطالعه کنید.
    2- چرا تخمیر یکدفعه متوقف شد و آبجو هنوز شیرین است؟باید مخمر اضافه کنم؟!
    23- چرا آبجو شیرین مانده است؟چراآبسنجی نهایی خیلی بالاست؟
    22- چرا الکل آبجو کم شده است؟

  14. سلام به جناب هدل
    قبل از هر چیزکمال تشکر را از زحمات شما دارم.
    در ابجو با پودر عصاره مالت، ابسنجی اولیه 1.051 بوده است. پس از یک هفته وانتقال به دبه تخمیر ثانویه، ابسنجی عدد 1.026 را نشان میدهد. که با مطالعه پرسشهای مربوطه در سایت، فکر میکنم سکته در تخمیر ایجاد شده است. با توجه به اینکه به مرحله تخمیر ثانویه رفته ام، تصور میکنم که باید با ابسنجی جدید به محلول مخمر بزنم. تا مابقی قندها نیز به الکل تبدیل شود. لطفا راهنمایی بفرمایید که چطور اینکار را انجام دهم. مشکل اختلاف دمای بیش از 10 درجه مخمر جدید و محلول را چه کنم؟
    لازم بذکر است که برای ثابت نگه داشتن دما ترموستا محیطی روی یخچال نصب کرده ام. و نوسانات دما حدود 6 درجه است.

  15. با سلام به جناب reza
    تاجایی که حقیر اطلاع دارم تخمیر روباز برخلاف تصور شما «…در بسیاری از کارخانه ها…» مورد استفاده نبوده و فقط محدود به چند سبک سنتی است در اواخر کامنت زیر از صفحۀ پرسشهای مربوط به تخمیر در اینباره توضیح داده شده است:
    1- منظور از تخمیر شدن آبجو چیست و چه اتفاقی در جریان تخمیر می افتد؟

  16. درود بر استاد هدل
    خوشبختانه , استقبال از سایت به حدی رسیده که پیدا کردن پاسخ در بین سوالات دیگر دوستان کاری سخت و دشوار شده. یقینا این سوال را قبلا پاسخ داده اید ولی من نتوانستم پیدا کنم.
    فرایند تولید الکل را, بیهوازی تشریح فرمودین. حال سوال اینکه مکانیسم تخمیر باز چگونه است ?
    چطور در بسیاری از کارخانه ها از این روش بهره میگیرند?
    آیا این روش در منزل میسر است? در چه شرایطی ?
    سپاس استاد

  17. با سلام به جناب lord وخوش آمدید
    لطفاً پیش از طرح پرسش ابتدا بخش پرسشهای متداول را جستجو کنید.پاسخ شما در لینکهای زیر وجود دارد:
    3- چرا تخمیر زود شروع و زود هم ظرف یکی دو روز تمام شد؟مخمر یا شکر اضافه نکنم؟!
    4- چرا قفل هوا حباب نمی زند ولی روی آبجو داخل دبه کف و حباب هست؟

  18. سلام من الان 45 ساعت که مخمر زدم و قفل تتخمیرم خوب حباب میزد با شدت ولی الان حدود5 ساعت نمی زنه و وقتی فشار میدم از قفل خارج می شه هوا و ته ظرف هم که یهلایه روسوب کرم رنگ هست وروی مایع هم کف بع ضخامت کمی هست ولی انگار جوش وخروج نداره به نظرتون چه وضغیتی دارم؟

  19. آبجوساز عزیز
    فکر کنم مخمری که بهش زدم کم بوده
    دلیلش میتونه این باشه؟
    یه ظرف شیشه ای 5 لیتری ریختم
    3 گرم بهش مخمر زدم
    تمام ظروفی که استفاده کردمو با آبجوش ضدعفونی کردم
    دمای محیطم 19 درجه است.شکر هم350 گرم بهش زدم
    بالای ظرفم هم اندازه ی نیم لیتر خالی گذاشتم به خاطر هوا
    سه روزه گذشته…ولی کفی درکار نیست

  20. با سلام به جناب moRteza و خوش آمدید
    وجود کف در شروع تخمیر الزامی نیست و نبودش به معنای مشگل نیست. بسته به نژاد مخمر ،عناصر تشکیل دهنده حریره و آبسنجی اولیه اش،دمای تخمیر و غیره ممکن است کف محسوسی تولید نشود یا برعکس مقادیر زیادی کف غیرقابل کنترل تولید شود.شکل نگرفتن کف زیاد مخصوصاً درمورد ماءالشعیر الکلی و مخمر نان و دمای بالای 20 درجه صادق است چون نه ماءالشعیر و نه شکر املاح پروتئینی چندانی ندارند که باعث پیدایش کف شود و مخمر نان هم در دمای بالا با شدت و به سرعت کارش را تمام میکند.درضمن هنگامی که از قفل تخمیر استفاده میشود کف کمتری به نسبت هنگامی که قفل هوا استفاده می شود در مخزن باقی می ماند چون گاز مسیر خروج بزرگتر و راحتتری دارد.
    موفق باشید

  21. سلام ببخشید یه سوال داشتم
    من تقریبا دو روزه آبجو ریختم…ولی کف نمیکنه.جوش و خروش نداره
    فقط مثل نوشابه ی که درشو باز میکنی حباب های کوچک گازمیاد سطح مایع
    قفل تخمیرم حباب میزنه ولی کفی درکار نیست
    میخاستم بدونم مشکلی داره؟
    تو مطالب سایت راجعبش نگفتین
    ممنون میشم راهنماییم کنین

  22. با سلام
    دوست عزیز کمی حوصله کرده، وقت بگذارید و مطالب وبلاگ را مطالعه کنید.در همۀ مقالات بخش مقدماتی درمورد مخمر توضیح داده شده است همچنین در بخش پرسشهای متداول:
    پرسشهای مربوط به مخمر
    موفق باشید

  23. سلام
    ممنون که جواب سوالمودادین
    یه سوال دیگه هم داشتم
    منظور از (مخمر نان) همون خمیرمایه ایه که نانوایی ها استفاده میکنن تا خمیر نون پف کنه و آماده بشه؟؟؟
    همون پودر کرم رنگی که تو عطاری ها میشه پیدا کرد؟؟؟
    یا چیز دیگه ایه؟؟؟

  24. سلام با تشکر از راهنمایی خوبتان اگراین آبجو در دسترس مردم قراربگیرد مخصوصا جوانان دیگر دنبال مواد وشیشه وکفت وزهر مار نمی روند. خودم یادم هست
    قبل از انقلاب آبجو مینوشیدیم همین ما جوان هارو بس بود دیگر دنبال چیز دیگری نبودیم. حمید ت مخلص شما

  25. با سلام به جناب ابجو ساز مبتدي و خوش آمدید
    این درپوشها را فروشگاههای لوازم بهداشتی/ساختمانی منزل دارند.گمانم کارکرد اصلی اش به عنوان درپوش سینک یا لوله ی آب است و سایزهای مختلفی هم دارد.من خودم از راسته ی اصلی بازار تهران(پانزده خرداد) و بعد یا قبل از خیابان پامنار از یک فروشگاه لوازم ساختمانی سمت چپ خیابان خریدم.یادتان باشد این درپوشها به احتمال زیاد فودگرید نیستند پس سعی کنید آبجو در تماس با آن قرار نگیرد.
    موفق باشید

  26. سلام
    اقا ما همچي گىر اورديم غير از اين درپوش لاستيكي سياهه واسه اب بند كردن سر دبه
    ايني كه تو عكسه عاليه اگه راهنمايي كني از كجا گرفتي،اولين دستگاه تخمير ابجو ما هم افتتاح ميشه
    با تشكر

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.